To maszyny składające się z napędu elektrycznego i mechanicznej przekładni, które znajdują zastosowanie niemal w każdym zakładzie produkcyjnym – ze względu na uniwersalność oraz względnie łatwy sposób doboru poszczególnych jego elementów. Dzięki zwartej budowie, motoreduktor zajmuje kilka (a czasami nawet kilkanaście) razy mniej miejsca niż rozproszony układ napędowy.
Motoreduktory dzieli się ze względu na rodzaj zastosowanej przekładni zębatej na ostatnim stopniu przełożenia, a najczęściej stosowane są:
- motoreduktory walcowe (z przekładnią walcową)
- motoreduktory płaskie (z przekładnią walcową, ale wewnętrzne ukształtowanie przekładni umożliwia zmieszczenie kilku dodatkowych stopni przełożenia)
- motoreduktory stożkowe (z przekładnią stożkową)
- motoreduktory ślimakowe (z przekładnią ślimakową)
- motoreduktory planetarne (z przekładnią planetarną)
Najważniejszą zaletą motoreduktorów są niewielkie wymiary oraz umieszczenie niemal całego układu napędowego maszyny w jednym miejscu, w jednej obudowie. Projektant nie musi się więc skupiać na doborze czy projektowaniu poszczególnych elementów składowych, dobiera jedynie motoreduktor z katalogu na podstawie zadanych parametrów:
- obroty wału wyjściowego
- moment wyjściowy (lub moc i sprawność)
- współczynnik przeciążenia
- pozycja pracy
Motoreduktory znajdują zastosowanie w wielu obszarach przemysłu. Jednym z istotniejszych zastosowań są m.in. napędy przenośników. Wykorzystuje się je w różnego rodzaju maszynach przemysłowych, gdzie mogą stanowić np. część napędu mieszadeł lub wirników rotorów i aeratorów. Motoreduktory świetnie sprawdzają się też przy konstruowaniu kolejek podwieszanych. Jeśli zaś chodzi o motoreduktory pneumatyczne, to są one stosowane w wielu gałęziach przemysłu jako napędy różnorodnych mechanizmów, narzędzi i urządzeń technologicznych.
Zobacz także katalog silników i przekładni