Łożyska kulkowe to najpowszechniejsza grupa spośród wszystkich dostępnych rodzajów łożysk. Za sprawą swoich licznych atutów ? w tym trwałej konstrukcji oraz łatwego montażu ? znajdują one szerokie zastosowanie w produkcji urządzeń oraz przemyśle maszynowym. Wśród łożysk kulkowych wyróżniamy kilka rodzajów: zwykłe, wahliwe, wzdłużne i skośne. Te ostatnie dodatkowo dzielą się na łożyska kulkowe jednorzędowe oraz dwurzędowe.
Odpowiednio wyprofilowana bieżnia
Pojedyncze łożysko skośne jednorzędowe wyglądem przypomina łożysko kulkowe zwykłe, jednak dzięki odpowiednio wyprofilowanej bieżni ma ono zdolność przenoszenia obciążeń promieniowych oraz osiowych wyłącznie w jednym kierunku. Pierścienie łożyskowe w takich łożyskach mają obrzeża górne oraz dolne i są nierozłączne. Dzięki stosunkowo niskiemu obrzeżu łożysko kulkowe jednorzędowe pomieści wiele kulek, co umożliwia przenoszenie dość dużych obciążeń. Kulki stykają się z bieżniami pierścieni punktowo, ale w miarę rosnącego obciążenia oddziałującego na łożysko punkt styku staje się obszarem eliptycznym. Niewielka powierzchnia styku przekłada się na niskie tarcie toczne, co sprawia, że łożyska kulkowe jednorzędowe mogą pracować z dużymi prędkościami. Łożyska tej grupy wykonuje się zarówno z koszykami tłoczonymi z blachy stalowej, jak z tworzyw sztucznych (głównie z poliamidu zbrojonego włóknem szklanym).
Zróżnicowane możliwości przenoszenia obciążeń w łożyskach kulkowych jednorzędowych
Łożyska tego typu dostępne są z czterema różnymi kątami wykonania bieżni: 15, 20, 30 oraz 40 stopni. W zależności od wielkości kąta, łożyska kulkowe jednorzędowe mogą przenosić bardziej złożone obciążenia. Zasada jest prosta: im większy kąt wykonania bieżni, tym większe możliwości przenoszenia obciążeń osiowych posiada dane łożysko. Warto podkreślić, że dla zastosowań wysokoobrotowych preferowane są kąty mniejsze. Pełna oferta łożysk kulkowych skośnych jednorzędowych dostępna jest w katalogu ? sprawdź dostępne parametry!
Łożyska kulkowe skośne – możliwość tworzenia precyzyjnych układów
Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe posiadają dużą dokładność położenia czół pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego względem bieżni. Umożliwia to ich zestawienie w pary w układzie zbieżnym lub rozbieżnym, a także ? w przypadku bardzo dużych sił osiowych – w układzie tandem.
Dzięki parowaniu łożysk możliwe jest tworzenie różnych układów, które mogą przenosić dowolne kombinacje obciążeń precyzyjnie dostosowane do potrzeb. Zwykle zestawia się ze sobą dwa podobne łożyska. Należy jednak pamiętać, by luz między nimi został odpowiednio wyregulowany.