Wyślij zapytanie

Start > Oferta > Motoreduktory

Motoreduktory

Motoreduktor – maszyna napędowa, będąca normalnie nierozłącznym, zintegrowanym połączeniem napędu elektrycznego z przekładnią mechaniczną, a czasami także z urządzeniami dodatkowymi, takimi jak sprzęgło jednokierunkowe, hamulec, itp.

 

Dzięki zwartej budowie, motoreduktor zajmuje kilka (a czasami nawet kilkanaście) razy mniej miejsca niż "rozproszony" układ napędowy.

 

Motoreduktor zastępuje konwencjonalne układy napędowe, składające się z silnika, kilku przekładni (w tym często wielkogabarytowej przekładni pasowej), sprzęgieł, itp. W motoreduktorze wszystkie elementy napędu, redukcji prędkości, przeniesienia momentu, itp. znajdują się w jednej obudowie, względnie w kilku na stałe połączonych ze sobą segmentach. Dzięki wielostopniowym przekładniom, uzyskuje się wypadkowe przełożenie osiągające nawet kilkadziesiąt tysięcy.

 

Motoreduktory dzieli się ze względu na rodzaj zastosowanej przekładni zębatej na ostatnim stopniu przełożenia. Tak więc najczęściej spotykane motoreduktory to:

  • motoreduktory walcowe (z przekładnią walcową)
  • motoreduktory płaskie (z przekładnią walcową, ale wewnętrzne ukształtowanie przekładni umożliwia zmieszczenie kilku dodatkowych stopni przełożenia)
  • motoreduktory stożkowe (z przekładnią stożkową)
  • motoreduktory ślimakowe (z przekładnią ślimakową)
  • motoreduktory planetarne (z przekładnią planetarną)

Najważniejszą zaletą motoreduktorów są niewielkie wymiary oraz umieszczenie niemal całego układu napędowego maszyny w jednym miejscu, w jednej obudowie. Projektant nie musi się więc skupiać na doborze czy projektowaniu poszczególnych elementów składowych, dobiera jedynie motoreduktor z katalogu na podstawie zadanych parametrów:

  • obroty wału wyjściowego
  • moment wyjściowy (lub moc i sprawność)
  • współczynnik przeciążenia
  • pozycja pracy

 

Motoreduktory znajdują zastosowanie w wielu obszarach przemysłu. Jednym z istotniejszych zastosowań są m.in. napędy przenośników. Wykorzystuje się je w różnego rodzaju maszynach przemysłowych, gdzie mogą stanowić np. część napędu mieszadeł lub wirników rotorów i aeratorów. Motoreduktory świetnie sprawdzają się też przy konstruowaniu kolejek podwieszanych. Jeśli zaś chodzi o motoreduktory pneumatyczne, to są one stosowane w wielu gałęziach przemysłu jako napędy różnorodnych mechanizmów, narzędzi i urządzeń technologicznych. Najczęściej są używane w trudnych warunkach roboczych, zwłaszcza w miejscach o dużym zapyleniu i podwyższonej wilgotności. Największymi zaletami motoreduktorów pneumatycznych są: bezstopniowa regulacja momentu i prędkości obrotowej poprzez zmianę ciśnienia zasilania, niezakłócona praca w otoczeniu wilgotnym i o podwyższonej temperaturze oraz chemicznie agresywnym, możliwość przeciążania (do zatrzymywania włącznie), korzystny stosunek mocy i momentu obrotowego do masy oraz małe gabaryty.

 

Możliwe pozycje montażu: